Pelaajapolku osana pitkäjänteistä LPS strategiaa

Laajasalon palloseurassa tehdään pitkäjänteistä strategiatyötä myös pelaajakehityksen ja pelaajapolun suhteen. Mietimme ja työstämme päivittäin toiminnan taustalla asioita mukana olevien pelaajien hyvinvoinnin ja motivaation ylläpitämisen näkökulmasta. Haluamme, että pelaajat viihtyvät, kehittyvät ja kasvavat kanssamme pitkään.

Nykyisessä strategiassamme olemme linjanneet pelaajapolkuun liittyen mm. seuraavia asioita:

– Tarjoamme laadukkaita jalkapalloharjoituksia kaikille toiminnassamme mukana oleville.

– Pyrimme harjoittelemaan ja pelaamaan vähintään kahdella tasolla jokaisessa ikäluokassa eli tarjoamaan haasteita ja pelitoimintaa niin kilpailullisemmille pelaajille kuin myös kevyemmästä harrastamisesta kiinnostuneille pelaajille. Tästä syystä perustamme 9-vuotiaista alkaen, aina kun kiinnostuneita pelaajia on riittävästi, mustan harjoitusryhmän ikäluokan sisälle.

– Pyrimme pitämään mustan ryhmän toiminnan sellaisella tasolla, että pystymme pienen kentän maailmassa kilpailemaan peleissä Pääkaupunkiseudun parhaiden paikallisten joukkueiden kanssa (Huom! ei eri kaupunginosista tai kaupungeista koottujen edustusjoukkueiden). Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että pelaamme mustan ryhmän kanssa ikäluokan kakkosessa. Joskus joku ikäluokka saattaa onnistua nousemaan ykköseen ja siitä voimme olla ylpeitä. Mustan peliryhmän pelaajilta ja huoltajilta odotetaan sitoutuneempaa otetta harrastamiseen ja harjoituksissa läsnäoloon.

– Iso osa pelaajistamme pelaa koko pelaajapolkunsa ajan vihreässä toiminnassa. Vihreän ryhmän toiminta on laadukasta ja tavoitteellista, mutta antaa mahdollisuuden harrastaa lajia kevyemmällä sitoutumisella ja huokeammin kustannuksin.

– 11v11 juniorimaailmassa tavoittelemme tilannetta, että meillä olisi kaksi pelaavaa joukkuetta ikäluokassa. Näin saisimme tarjottua mahdollisimman monelle pelaajalle paikan jatkaa harrastusta aikuisikään saakka meidän seuramme väreissä.

– Polkua juniorijoukkueesta aikuisiin siirtymiseen kehitämme vielä, koska olemme aika nuori seura tässä suhteessa. Vastikään meillä on alkanut olemaan systemaattisesti aikuisiksi kasvavia pelaajia vuosittain.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Strategiaan nojautuva toiminta tarkoittaa myös sitä, että emme yksittäisten pelaajien tai muutamien pelaajan tähden lähde tavoittelemaan liian kovaa sarjatasoa tai järjestämään vain heille sopivaa treeniä ja näin ollen joskus voi olla mahdollista, että jonkun pelaajan kannattaa harkita siirtymistä toiseen seuraan hakemaan lisähaasteita. Valmennuspäällikkömme on hyvin hereillä tällaisissa tapauksissa ja tällöin lähestyy itse sellaisia pelaajia ja heidän huoltajiaan keskustellakseen näistä asioista. Haluamme tässäkin asiassa olla pelaajien suuntaan rehellisiä ja avoimia. Kannattaa pohtia tällaisissa punnitsemistilanteissa myös sitä minkälaisessa asemassa tai roolissa pelaajan on mahdollista toimia missäkin joukkueessa. Toisen seuran vaihtopenkille ei kannata lähteä istumaan. Jos joku siirtyy jossain pelaajapolun vaiheessa pelaamaan johonkin toiseen joukkueeseen tai seuraan, ja hänelle herää halu palata, otamme heidät avosylin takaisin.

Valmennuslinjamme pääkohdat ovat urheilullisuus, uskallus ja osaaminen

Haluamme, että harjoituksista kotiin tulee iloisia, punaposkisia ja hikisiä pelaajia. Meidän treeneissämme ei vietetä aikaa jonoissa tai luentoja kuunnellen vaan kisaillaan, pelaillaan ja harjoitellaan hyvässä sykkeessä. Tavoitteena joukkuepelin suhteen meillä on liikkuva, urheilullinen joukkue, jonka pelaajat pallon saadessaan uskaltavat ja osaavat pelata. Jalkapallon pelaajakehitysmatka on maraton, ei pikajuoksu. Kehittymistä tapahtuu henkilökohtaisella ja joukkuekohtaisella tasolla vielä pitkälle aikuisikään saakka, joten lyhytnäköiset ratkaisut ovat usein huonoja vaihtoehtoja. Toimimme ja teemme valintoja yhdessä päätettyjen arvojen mukaisesti, jotka ovat vastuullinen yhteisöllisyys, avoimuus ja tavoitteellisuus.

Seuratyöntekijöihin tai hallituksen jäseniin voi aina olla yhteydessä, kun asiat askarruttavat, niin pohditaan niitä yhdessä.

Näillä saatesanoilla toivotamme kaikille pelaajillemme ja heidän perheilleen antoisia hetkiä jalkapallon parissa. Potkua Saaresta!

Terveisin työntekijät ja hallitus

Linkki valmennuslinjan lyhyeen esittelyvideoon.