Vanhemman läsnäolo, kiinnostus harrastusta kohtaan ja kasvun asenne tukevat lapsen ja nuoren harrastamista

Urheilijan kasvatus on tiimityötä, jossa yhdistävät voimansa niin vanhemmat, urheiluseurat, koulut/päiväkodit kuin muukin yhteisö. Ilman hyvää ja toimivaa tiimityötä tulosten saavuttaminen on haastavaa.

LPS seuravalmentaja Ilkka Salonen on tehnyt liikunnanohjaaja AMK opintojensa opinnäytteenä futisvanhemman käsikirjan, jonka avulla itse kukin voi tutustua omaan rooliinsa futispelaajan vanhempana. Kevään 2025 aikana esittelemme futisvanhemman käsikirjaa artikkelisarjan avulla. Artikkeleissa keskitytään aina yhteen osioon kerrallaan.

Tässä toisessa osiossa teemana on sosiaalinen tuki sekä ajattelumallit.

 

Vanhempien sosiaalinen tuki jalkapalloa pelaavalle lapselle

Vanhempien sosiaalinen tuki on tärkeä osa lapsen harrastamista, erityisesti joukkueurheilussa kuten jalkapallossa. Tuki ei tarkoita pelkästään kuljettamista treeneihin, laskujen maksamista tai varusteiden hankintaa, vaan myös emotionaalista läsnäoloa, kannustusta ja kiinnostusta lapsen harrastusta kohtaan.

Jalkapallon pelaaminen kehittää lapsen fyysisiä, sosiaalisia ja henkisiä taitoja, mutta harrastuksen mielekkyys ja jatkuvuus riippuvat pitkälti siitä, millaisen tuen lapsi kokee saavansa kotona. Vanhemman innostus ja myönteinen asenne voivat lisätä lapsen motivaatiota sekä auttaa käsittelemään pettymyksiä, kuten tappioita tai epäonnistumisia.

Sosiaalinen tuki näkyy myös käytännön tekoina: vanhempi voi tulla katsomaan pelejä, jutella lapsen kanssa treeneistä tai osoittaa kiinnostusta osallistumalla joukkueen tapahtumiin. Tällaiset hetket vahvistavat lapsen tunnetta siitä, että hänen harrastuksellaan on merkitystä.

On tärkeää, että vanhemmat tukevat, mutta eivät painosta. Lapsen oma ilo ja innostus jalkapallosta tulisi olla harrastamisen keskiössä. Terveen kannustuksen kautta vanhempi voi auttaa luomaan lapselle positiivisen suhteen liikuntaan, yhteistyöhön ja itsensä kehittämiseen – taitoihin, joista on hyötyä läpi elämän.

 

Kasvun asenteen istuttaminen jalkapalloa pelaavalle lapselle ja nuorelle

Kasvun asenne (engl. growth mindset) on ajattelutapa, jossa uskotaan, että taidot ja kyvyt eivät ole synnynnäisiä ja pysyviä, vaan ne kehittyvät harjoittelun, sinnikkyyden ja oppimisen kautta. Tämä ajattelumalli on erityisen arvokas urheileville lapsille ja nuorille – myös jalkapallon parissa. Kasvun asenteen omaavat urheilijat keskittyvät kehittymiseen ja oppimiseen, eivät pelkästään voittamiseen. Vastoinkäymiset ovat oleellisia hetkiä kasvuun ja kehitykseen. Lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisen apua käsittelemään omia tuntemuksiaan ja sanoittamaan niitä.

Jalkapallo opettaa paljon muutakin kuin pelitaitoja: se kehittää ryhmätyötä, itseluottamusta ja kykyä käsitellä epäonnistumisia. Kasvun asenne auttaa nuorta suhtautumaan virheisiin oppimisen mahdollisuuksina eikä merkkeinä omasta kyvyttömyydestä. Esimerkiksi epäonnistunut syöttö tai hävitty peli ei ole tappio, vaan tilaisuus pohtia, miten ensi kerralla voisi toimia paremmin.

Vanhemmat ja valmentajat voivat tukea kasvun asennetta kiinnittämällä huomiota siihen, miten he antavat palautetta. Sen sijaan, että kehuttaisiin “lahjakkuutta”, kannattaa korostaa yrittämistä, oppimista ja kehittymistä: “Huomasin, että harjoittelit tosi sinnikkäästi tänään” tai “On hienoa, miten et luovuttanut, vaikka peli oli vaikea.” Älä kysy lapselta pelin jälkeen ”Montako maalia teit?”, vaan esimerkiksi ”Miltä tuntui pelata tänään?”

Vanhemmat voivat opettaa lapsia rakastamaan haasteita ja pitämään virheitä kiehtovina sekä nauttimaan vaivan näkemisestä ja uusien asioiden oppimisesta. Kehuja voi antaa, kunhan linkittää kehut kasvun asenteen mukaisiin prosesseihin: eli siitä, mitä hän on saanut aikaan harjoittelemalla, opiskelemalla, sinnikkyydellä ja hyvin valittujen strategioiden avulla. ”Teit tosi paljon työtä tämän asian eteen. Kehittymisesikin osoittaa sen.” tai ”Teit paljon toistoja tämän suhteen ja haastoit myös itseäsi. Se näyttää toimivan!” tai ”Tykkään siitä, että yritit ratkaista tätä ongelmaa eri strategioilla. Lopuksi onnistuit ja löysit toimivan ratkaisun!” tai ”Minusta on kivaa, että otat haasteita vastaan. Ne vaativat paljon työtä. Sillä tavalla oppii paljon!”

 

Miten vanhempana voit antaa palautetta, kun lapsi on yrittänyt kovasti, mutta tulokset eivät vielä näy?

Tärkeää on auttaa lasta huomaamaan, että oppiminen on prosessi ja että eteneminen vaatii joskus aikaa ja uudenlaisia lähestymistapoja. “Huomaan, että olet tehnyt tosi paljon töitä tämän eteen – se on hienoa ja arvostettavaa. Katsotaan yhdessä, mikä voisi auttaa sinua vielä eteenpäin. Ehkä löytyy jokin uusi tapa oppia tämä asia.” tai “Me kaikki opimme eri tahtiin. Jollekin jokin asia aukeaa nopeammin, toisella se vie enemmän aikaa – eikä siinä ole mitään väärää. Sä olet jo pitkällä, kun jaksat yrittää ja et luovuta. Se on tärkeintä.”

Istuttamalla kasvun asenteen ajatusmaailman jo varhain jalkapalloilevaan lapseen, rakennetaan pohjaa elinikäiselle oppimiselle, itsevarmuudelle ja myönteiselle suhtautumiselle haasteisiin – niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

 

Muistilista vanhemmille

* Auta lasta käsittelemään tunteitaan ja rakastamaan haasteita.

* Kiinnitä huomiota palautteen antoon – tue palautteen kautta oppimista ja kehittymistä

* Kannusta yrittämään ja ponnistelemaan – virheet ovat osa oppimisprosessia, eikä niitä tule pelätä

Lue lisää:
Futisvanhemman käsikirja, Ilkka Salonen 2024
Selvitys jalkapallon A-maajoukkuepelaajien urheilupoluista 2024