Seuran toimintaprosessi epäasiallisen käytöksen tilanteissa


Toimintaperiaate:

  • Seuran puolelta käsittelystä vastaa Respect ryhmä, joka ottaa asiat käsittelyyn pyynnöstä paitsi
  • Jos tapaukseen liittyy toimihenkilö, johtaa Respect-ryhmä aina tapauksen käsittelyä
  • Jos kyseessä on vakava häirintätapaus, johtaa Respect-ryhmä aina tapauksen käsittelyä
  • Aloitamme käsittelyn kahden viikon sisällä ilmoituksesta
  • Kaikki vakavammat epäasiallisen käytöksen tilanteet menevät Seuran hallituksen käsittelyyn, joka päättää seuraamuksista ja jatkotoimista seuran sääntöjen mukaisesti.
  • Respect ryhmä raportoi ylätasolla valituksista (määrät, minkä tyyppisiä valituksia) hallitukselle 2 kertaa vuodessa. Vakavammista tapauksista viimeistään seuraavassa johtokunnan kokouksessa.

Toimintamalli:

  • Valitus vastaanotetaan ja otetaan vakavasti
  • Päätetään kuka tapausta käsittelee
  • Arvioidaan rikos- ja lastensuojeluilmoituksen tarve
  • Osapuolten kuuleminen, kun ei ole syytä epäillä rikosta
  • Päätökset
  • Kirjallinen yhteenveto
  • Tiedottaminen
  • Kaikessa toiminnassa on ensisijaisena lapsen tai nuoren etu
  • Tapauksien käsittelyssä hyödynnämme Väestöliiton ”Et ole yksin” toimintamallia