Toimintaperiaate:
- Seuran puolelta käsittelystä vastaa Respect ryhmä, joka ottaa asiat käsittelyyn pyynnöstä paitsi
- Jos tapaukseen liittyy toimihenkilö, johtaa Respect-ryhmä aina tapauksen käsittelyä
- Jos kyseessä on vakava häirintätapaus, johtaa Respect-ryhmä aina tapauksen käsittelyä
- Aloitamme käsittelyn kahden viikon sisällä ilmoituksesta
- Kaikki vakavammat epäasiallisen käytöksen tilanteet menevät Seuran hallituksen käsittelyyn, joka päättää seuraamuksista ja jatkotoimista seuran sääntöjen mukaisesti.
- Respect ryhmä raportoi ylätasolla valituksista (määrät, minkä tyyppisiä valituksia) hallitukselle 2 kertaa vuodessa. Vakavammista tapauksista viimeistään seuraavassa johtokunnan kokouksessa.
Toimintamalli:
- Valitus vastaanotetaan ja otetaan vakavasti
- Päätetään kuka tapausta käsittelee
- Arvioidaan rikos- ja lastensuojeluilmoituksen tarve
- Osapuolten kuuleminen, kun ei ole syytä epäillä rikosta
- Päätökset
- Kirjallinen yhteenveto
- Tiedottaminen
- Kaikessa toiminnassa on ensisijaisena lapsen tai nuoren etu
- Tapauksien käsittelyssä hyödynnämme Väestöliiton ”Et ole yksin” toimintamallia