LPS:n arvo yhteiskunnalle yli kuusi miljoonaa euroa vuosittain

Oletko koskaan pohtinut mikä on paikallisen jalkapalloseurasi arvo yhteiskunnalle?

Ensi kertaa suomalaisen jalkapallon arvo voidaan todentaa, vuonna 2019 Suomesta tuli yksi maista, jossa yhteistyössä UEFAn kanssa toteutettiin UEFA SROI* -mallinnus. *(Social Return on Investment). Mallinnus on työväline, jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa. Mallinnuksessa on hyödynnetty laajasti asiantuntijoita sekä tutkimustietoa. Mallinnuksen mukaan koko jalkapalloyhteisön sosiaaliset hyödyt suomalaiselle yhteiskunnalle ovat yli 1,25 miljardia euroa vuodessa.

Vuoden 2021 aikana mallinnus on laajennettu koskemaan myös yksittäisiä seuroja. Laajasalon Palloseuran onsalta mallinnus tehtiin syksyllä 2021 vuoden 2019 toimintaan nojautuen. UEFA SROIn mukaan Laajasalon Palloseura tuo vuosittain suomalaiseen terveydenhuoltoon 2,4 miljoonan euron säästöt muun muassa alentamalla riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen, syöpään ja mielenterveysongelmiin. Lajin sosiaaliset hyödyt ovat yli 1,4 miljoonaa huomioiden vapaaehtoistyön arvo, koulutustulokset, syrjäytymisen ennaltaehkäisy ja rikollisuuden lasku. Lisäksi jalkapallon suorat vaikutukset Suomen taloudelle ovat 2,2 miljoonaa euroa jalkapalloperheen harrastustoimintaan liittyvänä kulutuksena ja olosuhteisiin liittyvinä rakentamisen tuottoina ja työpaikkoina. Yhteensä LPS:n arvo yhteiskunnalle on yli kuusi miljoonaa euroa.

LPS:n vapaaehtoisten työn arvo lähentelee miljoonaa euroa vuosittain.
Jalkapallo ammatimaistuu kovaa vauhtia ja ammattivalmentajat alkavat olla jo varsin tuttuja näkyjä juniorikentilläkin. Siitä huolimatta jalkapallo niin Laajasalossa kuin muuallakin Suomessa nojaa vakaasti ja vankasti vapaaehtoistyöhön. LPS:n toiminnassa mukana olevien vapaaehtoisten työn arvo yhteiskunnalle on SROI-mallinnuksen mukaan 864 000 euroa vuosittain. Yhteinen ponnistuksemme on siis mitattavasti erittäin arvokasta työtä ja hyödyttää yhteiskuntaa.

LPS-perheen arvokas vapaaehtoistyö on merkittävää myös seuran tukijoille ja tätä kautta seurayhteisömme voi kasvaa entisestään merkittävämmäksi. K-Supermarket Saaren kauppias Teppo Ojala on iloinen että tukijoiden, työntekijöiden, vapaaehtoisten ja pelaajien yhteiselle ponnistukselle voidaan nyt osoittaa arvo. ”SROI-mallinnus osoittaa paikallisen jalkapallon olevan yhteiskunnallisesti merkittävää toimintaa. K-Supermarket Saaren ja Laajasalon Palloseuran yhteistyöllä saadaan lapset ja nuoret liikkeelle ja yhteiskunnalle mitattavaa hyötyä.”

Me teemme yhdessä merkittävää työtä suomalaisen yhteiskunnan eteen.

Video LPS:n SROI -arviosta