Historia

Seuran perustava kokous pidettiin 11.9.1978 Kasperin kerholla Laajasalossa. Paikalla oli 14 jalkapallosta kiinnostunutta henkilöä. Seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin pääsihteeri Toni Bärlund.

Toiminta-ajatuksena oli silloin edistää ja jatkaa vuodesta 1971 aloitettua jalkapalloharrastusta Laajasalossa. Seura liittyi Suomen Palloliittoon. Ensimmäinen tavoite oli saada mukaan viisi joukkuetta kaudelle 1979. Miesten edustusjoukkue aloitti piirisarjassa ja aluksi oli myös vireää junnutoimintaa koko 1980-luvun ajan. Vähitellen toiminta hiipui, kun seura ei valitettavasti saanut vetäjiä ja taustajoukkoja mukaan.

LPS:n yksi historian mieliin painuvin tapahtuma lienee ollut vuonna 1982, kun neuvostoliittolainen maalivahtikuuluisuus Lev Jashin ”Musta hämähäkki” luovutti seuralle Lev Jashin -turnauksen voitosta omalla kuvallaan varustetun keramiikkamaljakon, josta tuli uusi turnauksen kiertopalkinto.

Vuonna 1988 aloitettiin saarella panostamaan edustusjoukkueeseen. Silloinen varapuheenjohtaja Antti Sartimo katsoi, että edustusjoukkueen menestykseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Heti seuraavana vuonna oli kolmoseen nousu todella lähellä, kun valmentajana oli Hannu Tuukkanen.

Edustusjoukkue nousi III-disiooonaan 1999 juhlistamaan 20-vuotistaivaltaan. Siellä menestyttiin kohtalaisesti ja sitten vuonna 2003 yksi tärkeä tavoite toteutui, kun LPS voitti lohkonsa ja nousi Kakkoseen. Kaudella 2007 tuli saarelaisten paras saavutus, kun joukkueemme oli lohkonsa neljäs. Kaudella 2008 useat loukkaantumiset vaivasivat joukkuetta ja joukkue olikin putoamisrajan alapuolella. Pelaajavalmentaja Timo Salo uskoi kuitenkin säilymiseen, kun parhaat pelaajat saatiin rinkiin ja joukkue säilytti paikan kakkosessa vielä usean vuoden ajan. Kausi 2013 ei tuonut menestystä, edustusjoukkue jäi lohkonsa viimeiseksi ja näin ollen putoaminen sarjatasoa alemmaksi oli edessä. Kuin 40-vuotis juhlavuoden kunniaksi, nousu Kakkoseen koitti jälleen kaudelle 2018. Tällä hetkellä miesten edustusjoukkue pelaa Kolmosessa.

Ensimmäinen naisten edustusjoukkue perustettiin marraskuussa 2020. Joukkue aloitti pelit naisten Nelosessa. Hienon kauden päätteeksi joukkue varmisti nousun Kolmoseen kaudelle 2021.

LPS on toiminut jo yli 40 vuoden ajan lähinnä juniorijoukkueiden eteen työtä tekevänä seurana. Edustusjoukkueemme, sekä miesten että naisten, on kuitenkin se lippulaiva, jonka toivomme olevan jalkapalloa pelaavien nuorten saarelaisten esikuvana. Joukkueet pelaavat valtakunnan neljänneksi korkeimmalla sarjatasolla ja se varmasti antaa seuramme junioreille ja heidän valmentajilleen sekä taustajoukoilleen uskoa tulevaisuuteen.

Laajasalon palloseuran jäsenmäärä ja toiminta on kasvanut tasaista tahtia usean vuoden ajan. Olemme merkittävä liikuttaja Laajasalon alueella, liikutamme yli 1000 ihmistä viikottain lähes "vauvasta vaariin". Viimeisen vajaan 10 vuoden aikana toiminta on ammattimaistunut ja olemme vapaaehtoisten toimijoiden rinnalle palkanneet myös päätoimisia työntekijöitä.

Tällä hetkellä LPS:ssa pelaa edustusjoukkueiden lisäksi kuusi aikuisten joukkuetta sekä 15 juniorijoukkuetta. Olemme eläneet jo usean vuoden ajan junioripuolen uutta tulemista. Pyrimme tasaisesti kasvattamaan seuraamme perustamalla uuden ikäkausijoukkueen joka vuosi. Haavenamme on kasvattaa näistä junioripelaajista tulevaisuuden edustusjoukkueiden pelaajia. Erityisesti panostamme tyttöjen mukaan saamiseksi jalkapalloperheeseemme. Olemme myös merkittävä aikuisliikuttaja. Aikuisharrastajien määrä on ollut runsaassa kasvussa viime vuosina.